A

A

NASI DALCA DAGING menggamit selera ...


Assalamualaikum semua...

Pernah makan nasi Dalca ?
Resepi saya kali ini Nasi Dalca Daging yang perggh !!!

emm.. tak tahu nak perincikan macam mana...

enak lah ...
memang enak ..............
....dengan tumisan dan bauan daun kari bersama rempah empat sekawan...

memang cun lah ...

Tapi ...
Kalau nak masak dalca, sila pastikan yang anda menggunakan kacang dhal yang lembut.. rebus 1/2 jam dah ok.
Jangan pula terbeli dhal yang khusus untuk dibuat tepung...yaaa.
emmm alamatnya ....rebus 1/2 hari pon belum tentu lagi walau pon dah direndam semalaman



Diatas adalah jenis-jenis kacang dhal yang dalam simpanan dapur saya.
Yang lembut tu...  ya...yang paling atas... India mari
Sebelah kiri tu saya tak pasti pula dari mana ... memang keras. Masak berjam-jam tak juga lembut
Yang sebelah kanan pula dari Australia..belum cuba masak, tapi dah terbeli. Menurut kata mamak kedai, yang ini pon keras.

Jadi kalau nak membeli, dicadangkan belilah di Kedai Mamak kerana mereka lebih arif.

Jom kita semak resepi kita kali ini ...

BAHAN A
1 kilo daging (dipotong besar)
1 sudu besar penuh rempah Kari Daging 'BABAS'
1 sudu teh serbuk kunyit
3 camca besar kacang dhal (yang lembut)
1 biji bawang besar (dibelah 4)
6 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1 sudu teh lada hitam (ditumbuk)
1 batang serai (diketuk)
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
1 batang kulit kayu manis
sedikit halia (dihiris memanjang)
Air secukup nya

BAHAN B
1 1/2 kiub Daging Lembu KNOR
sedikit santan pekat
garam secukup rasa

BAHAN C
3 cawan beras (biasa atau brasmathi)
3 helai daun pandan

BAHAN D
3 camca besar minyak Sapi Ghee Blend
2 kuntum bunga lawang
10 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
2 batang kulit kayu manis
sedikit halia (dihiris memanjang)
5 tangkai daun kari
4 biji bawang besar (dibelah 8)
10 ulas bawang putih (dhiris nipis)
Biji gajus
Kismis Hitam

Cara-Cara Memasak Dalca :-
1. Masukkan kesemua bahan A kedalam periuk dan rebus sehingga Daging empok dan kacang Dhal lembut dan hancur.
2. Sebelum angkat, masukkan bahan B.

Cara-Cara Memasak Nasi :-
1. Masukkan kuah dalca yang telah dimasak kedalam Rice Cooker.
   (Dalam resepi ini disebabkan saya menggunakan 3 cawan beras, jadi kuah 'tanpa daging' haruslah    dengan sukatan 5 cawan). Masak sehingga mendidih.
2. Masukkan beras, daun pandan dan teruskan memasak.

3. Didalam kuali , panaskan minyak sapi Ghee Blend dan tumis bahan D sehingga bawang layu dan berbau harum.
4. Tuang gorengan bersama minyak sapi kedalam nasi yang telah dimasak dan gaul sedikit. (Pastikan yang nasi telah betul-betul masak)

* Selamat menjamu selera ...





3 comments:

  1. sedapnya..lapar la pulak perut ni tengok..huhu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum FHA..mengancam habih tenguk nasik tu tetiba jer terasa lapo...

    ReplyDelete
  3. Salam Bbwana adienia, Umie Jazz... cuba lah resepi ini. Kalau nak lebih terasa kesedapan nasi, bahan gorengan (Daun kari, gajus, kismis dan lain-lain) ditabur diatas nasi semasa nak makan... bestt ...TERASA lemak gajus, manis kurma dan harum aroma daun kari.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.