Nuffnang

MASAK LEMAK SOTONG Belimbing Buluh ...





Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...

Sotong, Udang ...
Sotong, Udang ...
Sotong, Udang ...
emmm....................
dalam seminggu lepas, itu ja banyak dijual di 'merkit' Bukit Mertajam, ikan kurang 
Merkit ?
ya.. merkit
.............. pasar
orang-orang kita kat sini speking english
Market.. dah jadi 'merkit' ikut lidah orang melayu
hehehe

Malkumlah cuti seminggu
jadi hari-hari kepasar
nak beli ikan untuk kucing
sambil-sambil  tu jenguk-jenguk juga ikan untuk makanan harian

udang tak boleh makan selalu...kolesterol tinggi
jadi on je Sotong
Nampak gaya nya dalam sejarah lah hari-hari lauk sotong

OK jom kita semak RESEPI .....

BAHAN A (Untuk menumis)
Sedikit minyak untuk menumis
1 biji bawang besar (ditumbuk)
8 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 inci kunyit hidup (ditumbuk)
30 biji cili padi kampong (ditumbuk)
3 batang serai (Ketuk)
Sedikit halia sebesar ibu jari(diketuk)

BAHAN B
Santan Pekat dari 1 biji kelapa
1 kilo Sotong (Janggut dan kepala sotong di sumbat kedalam badan sotong dan ia kemudian di klip dengan 'lidi pencukil gigi'
1 kiub Pati Ikan Bilis KNOR
Sedikit garam

BAHAN C
Belimbing buluh
1 helai daun kunyit
1 helai daun limau purut

Cara-Cara Memasak:-
1. Panaskan minyak dalam periuk.
2. Masukkan bahan A dan goreng sehingga bawang betul-betul layu
 ..jika tidak masak lemak akan menjadi kurang menyengat/sedap.
3. Masukkan bahan B dan biarkan ia mendidih perlahan-lahan (Sentiasa dikacau supaya santan tidak pecah minyak dan menjadikan kurang menarik)
4. Sebelum angkat masukkan bahan C

* Selamat menjamu selera ....

4 comments:

  1. mmg sedap msk lemak sotong ni..slalu klu buat msk lemak sotong ni dgn kangkung...

    ReplyDelete
  2. laparr bila tengok lauk sotong ni..

    ReplyDelete
  3. sedappppp !! 😁inilah yang dicari cari... sotong I dah hanyir..nak try

    ReplyDelete

Powered by Blogger.