MEE GORENG BASAH ....


Assalamualaikum semua

Jom kita sarapan dengan Mee Goreng Basah
sedap makan panas-panas dengan teh O

Terima Kasih Che Mat Gebu kongsikan resepi yang sedap ni
saya olah kan sedikit cara penyediaan nya yee Che Mat !

nyum nyum nyum !!!

Bahan A
600 gram mi kuning ( cuci dan toskan)
1/2 cawan isi udang
2 keping tauhu (didadu dan goreng)
2 genggam taugeh, atau secukupnya
1 kiub pati ayam ( * saya masukkan kiub bilis)
2 biji telur (dipukul sedikit)
1 camca besar sos tiram
2 camca besar cili kisar (* saya guna 5 biji cili padi)
2 camca besar kicap pekat JALEN (* saya guna kicap masin 'Kipas Udang')
3 camca besar kicap lemak manis JALEN  (* saya guna kicap manis 'Kipas Udang')
Kicap cair secukupnya - jika perlu (* saya tak masukkan)
4 biji bawang merah (di hiris nipis)
3 ulas bawang putih, (dicincang halus)
1 cawan air
1/2 sudu makan gula (* saya tambah)

Bahan B
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng

Cara-cara menyediakan nya
1. Panaskan 3 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan putih hingga harum.
2. Masukkan cili kisar,sos tiram, kicap cair, kicap pekat, gula dan kiub bilis. Masak sehingga kuah pekat.
3. Masukkan udang, kacau dan masak sekejap.
4. Tuang air dan biar mendidih. Masukkan mi kuning dan gaul rata.
5. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur. Bila kelihatan kental, kacau hingga hancur.
6. Masukkan taugeh dan gaul rata sekali lagi.  Masak sekejap dan boleh matikan api.
7. Tabur hirisan daun sup, cili merah dan bawang goreng. Hidangkan panas..

* Selamat menjamu selera ...

No comments:

Powered by Blogger.