Nuffnang

Sambal Tumis Udang Kering


Assalamualaikum...

dah lama saya 'mengidam' nak makan Sambal Tumis Udang Kering
semalam baru berkesempatan menyediakan nya

nak buat sambal tumis ni simple saja
tapi pastikan jangan terlalu cair
mesti pekat tau !
baru mengancam

Sambal ni...
kita boleh makan dengan apa saja
nasi biasa boleh
nasi lemak boleh
cecah lempeng pon boleh
apa-apa saja lah yang kita nak
semua boleh kan !

tapi udang kering ni kita kena pastikan yang elok sikit
pilih-pilih lah dulu sebelum memasak
tambah sikit kerajinan kat situ
sebab kadang tu ada macam macam bersama udang yang dibeli
batu lah dan macam-macam yang tak sepatut nya ada
pilih-pilih dulu sebelum menumbuk OK....
kalau tidak nanti bila makan tu krup-krak-krup-krak..... hilang selera

JOM....

Bahan A
sedikit minyak untuk menumis
2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah

Bahan B (dimesin halus)
30 biji cili kering (di rebus 7-10 minit sehingga lembut, toskan air nya, dan disirim sedikit air )
sedikit belacan

Bahan C
3 sudu besar penuh Udang Kering (Ditumbuk 3/4 hancur)
2 biji bawang besar (dibelah 8)
1/2 kuib pati Ikan bilis
2 keping asam gelugor (boleh juga diganti dengan air asam jawa)
sedikit garam
* Boleh ditambahkan sedikit gula jika mahu (tapi saya tak masukkan)

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak didalam periuk dan tumis bahan A sehingga garing.
2. Masukkan bahan B dan bahan C semua sekali.
3. Masak sehingga mendidih kemudian dikecilkan api sehingga kuah menjadi pekat dan terbit minyak.

* Selamat menjamu selera..

2 comments:

  1. Salam kenak FHA,
    Tak pernah lagi cuba buat sambal tumis udang kering ni..
    Nampak sangat menarik..
    Nak cubalah.. terima kasih kongsi resepi..

    Akak follow #199 jemputlah ke blog kecik akak ye :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum ...sedapnya tengok sambal tuh ..:)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.