Sila Click sini ya... Terima Kasih !

JUS LIMAU KASTURI ... Untuk hilangkan dahaga


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua...

Cuaca Panas ketika ini memang terasa bahang nya kannn.
Walau pon berada didalam rumah kita tetap terasa panas nya.
Saya nak keluar rumah pon jadi malas !

Awal-awal dulu ketika belum alert tentang cuaca ini tertanya-tanya juga ......
Kenapa la  air yang keluar dari paip memanjang panas dari pagi hingga ke malam
Buka paip ja... panas.
buka paip ja... panas.
Kerusi yang diduduk pon terasa panas
Baju yang dipakai asyik bertukar ganti kerana berpeluh
Malam tu baru dapat berita tentang panas yang melampau ketika ini
Patut lah poon ....heheh

Alamak bil letrik bulan ini...
Aduhh !!! Pasang air-cond diruang tamu 3 hari ja tu dah RM 228 ++, biasa itu  134 ++ ja...
Itu baru 3 hari, kalau sebulan mahu pengsan !

Dalam rumah memang saya sentiasa sediakan air dalam balang kaca yang ditempatkan diatas meja makan, selain  sebagai perhiasan sedikit sebanyak dapat mengurangkan panas.
Tapi bila terlalu panas macam ni memang tak dapat rasa beza nya pon walau air dalam balang berkurangan begitu ketara sekali.

Jadi alternatifnya...
Saya basahkan kain dalam 3 helai dan saya letakkan dibawah kipas.
Bila kain tu kering ja, saya basahkan lagi..
Alhamdulillah bahang kepanasan dalam rumah dah tak seberapa.

Sekarang...
Dalam 2 minggu kebelakangan ini saya dah tak jemur pakaian diampaian luar rumah
Saya gantung elok-elok dan letakkan bawah kipas.
Baju-baju cepat sungguh kering, udara dalam rumah pon menurun begitu ketara ....
Jimat sikit RM
hehehe.....

Air dalam botol asyik kena isi ja hari-hari..
Kena minum 7 gelas ++ seorang.
Selain air kosong, air limau kasturi dan asam boi juga saya sentiasa sediakan.......

Bahan A
Limau Kasturi
Gula Putih
Daun Pandan
Air Secukup nya
Ketulan Ais

Cara-Cara Menyediakannya
1. Masukkan gula, daun pandan dan sedikit air kedalam periuk dan masak sehingga gula larut.
2. Tapiskan air gula dan masukkan kedalam jug.
3. Perah beberapa biji limau kasturi, masukkan kulitnya bersama kedalam jug,
4. Tambahkan air  secukupnya dan rasa kemanisan.
5. Masukkan ketulan ais dan sedia untuk dihidangkan.


Sedikit info dari Bahagian Pendidikan Kesihatan sebagai panduan

Cuaca Panas : Nasihat Kepada Orang Ramai
  1. Cuaca panas memberi tekanan fizikal kepada tubuh manusia. Kesan terhadap kesihatan boleh jadi dari tahap sederhana (mild) kepada yang boleh menyebabkan maut  contohnya akibat strok haba.
  2. Semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas. Walau bagaimanapun, terdapat kumpulan yang lebih berisiko:
    • Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain.
    • Orang dewasa (berumur 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding dengan mereka yang lebih muda).
    • Kanak-kanak berumur 5 tahun ke bawah.
    • Penghidap penyakit sistem pernafasan.
    • Penghidap penyakit darah tinggi, jantung, kencing manis dan penyakit kelenjar tiroid.

  3. Risiko bertambah jika mereka memakai pakaian yang tebal dan ketat yang menghalang haba keluar daripada  penyejatan/ pengeringan peluh.
    • Gejala cuaca panas melampau adalah :
      • Sakit kepala
      • Keletihan
      • Lemah tumpuan
      • Pening
      • Lemah otot–otot atau kekejangan
      • Mual dan muntah

  4. Keadaan yang terlalu teruk boleh menyebabkan dehidrasi (kekeringan), kekeliruan dan tidak sedarkan diri (koma).
    • Cara  mencegah atau mengurangkan kesan terhadap kesihatan akibat cuaca panas melampau:

      4.1 Anda Perlu :
      • Minum air kosong dengan banyak tanpa mengira tahap aktiviti fizikal yang anda lakukan. Jangan tunggu sehingga anda dahaga.
      • Sejauh yang mana yang boleh, anda perlu berada di dalam rumah/bangunan
      • Hadkan aktiviti luar
      • Kerap berehat
      • Mandi atau gunakan kipas angin untuk menyejukkan tubuh badan anda
      • Pakai pakaian yang ringan, berwarna-terang dan longgar.
      • Pakai topi atau payung yang besar 
      4.2 Elakkan:
      • Minum minuman yang mengandungi kafein, alkohol, atau kandungan gula yang tinggi.
      • Membiarkan seseorang di dalam kereta yang tertutup.
      • Bersenam dalam cuaca panas
  5.  Jika anda  mempunyai tanda-tanda masalah berkaitan dengan suhu panas,  ingat tip-tip di bawah;
    • Keluar dari kawasan yang panas
    • Tanggalkan pakaian yang ketat
    • Letakkan kain yang basah dan sejuk pada badan
    • Gunakan kipas untuk sejukkan badan
    • Minum air setiap 15 minit
    • Dapatkan bantuan jika keadaan tidak dapat dikawal 

4 comments:

  1. Assalammualaikum, best nya tengok air tuuuu, rasa hilang dahaga panas2 ni.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111




      (((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







      Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya dan bagi anda yg ingin seperti saya silahkan hubungi saja MBAH RAWA GUMPALA di 085==316==106==111

      Delete
  2. Aduhai ni minuman peberet sy nih..

    ReplyDelete
  3. Ya kak, panas terik macam ni memang pantang keluar rumah.. Takde hal penting tak keluar sangat..

    ReplyDelete

Powered by Blogger.