AYAM PANGGANG ala ~ KENNY ROGERS .. Sedap dan berselera sekali

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.

Lepas makan AYAM PANGGANG MADU tempoh hari, tekak ini  terasa nak dan nak lagi.......
Google Google akhir nya nak cuba pulak AYAM PANGGANG ALA~ KENNY ROGERS
Saya sediakan lengkap dengan nasi dan sup sebagai menu tengahhari
Aduhai sedap nya..................

Tapi hari ini saya kongsi resepi ayam dulu ya
Esok kita tengok nasi dan sup pula OK !
Cuba lah memang berbaloiiii sangat-sangat
Makan puas sampai kenyang. Dan yang pasti jimat RM bila masak sendiri ni.

Resepi dari Kongsi Resepi disini ya Sharm1969.
Terima Kasih kerana berkongsi resepi yang sedap ini .

Saya olah sedikit mengikut cara saya ya ........

Bahan A
2 ketul paha ayam atau 1/2 ekor ayam (di bersihkan dan di potong 2. )

Bahan B (ditumbuk/mesin halus)
1 biji bawang besar
4 ulas bawang putih
1 inci halia
1 1/2 camca besar lada hitam biji

Bahan C
2 sudu besar madu
1/2 ketul kiub ayam Knorr
1/2 keping gula kabung (boleh guna gula pasir)
1/2 camca besar herba campuran ('mixed herbs')
1 camca teh garam halus
1 camca besar mentega

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Bahan B diblend tanpa air sehingga halus. Tetapi jika sukar nak mengisar bolehlah diletakkan sedikit air sekadar membolehkan ia dikisar.
2. Campur kesemua kisar B dan bahan C sehingga rata.
3. Lumurkan campuran rempah diatas pada ayam dan perap selama 1 1/2 jam.
Saya perap semalaman. Tetapi jika perap lebih lama lagi sedap tetapi pastikan ia disimpan dalam peti sejuk.
4. Sapu sedikit mentega keseluruhan ayam sebelum dibakar/panggang.
5. Oleh kerana saya menggunakan oven untuk membakar jadi saya cucuk ayam dengan 2 batang lidi-satay setiap satu dan letakkan dalam dulang yang dilapik aluminium foil supaya wap panas boleh beredar dibawah ayam seolah ia dipanggang. Juga untuk memastikan ayam tidak melekat pada foil.
6. Bakar dengan suhu 180 C api atas/bawah tanpa kipas dan pintu oven yang bertutup. selama 1 1/2 jam atau sehingga ayam masak.
7. Selepas 1/2 jam pertama, sapu permukaan ayam dengan minyak dan campuran rempah yang menitis untuk memastikan yang ia tidak terlalu kering dan alihkan.
8. Selepas 1/2 jam yang kedua, alihkan kembali ayam untuk menggaringkan bahagian atas semula

* Selamat Menjamu Selera ...

No comments:

Powered by Blogger.