A

A

BIHUN SINGAPORE ... Brunch yang sedap dan mengenyangkan !!!


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Brunch untuk hari ini BIHUN SINGAPORE

Perancangan awal hari ini ingat nak masak Nasi Ayam Yunan.
Alih-alih terpaksa tukar ke bihun.

Ya lah bila dah balik pasar memang sibuk sikit kan.
Maklum ...
Mengemas barang yang telah di beli
Ikan, Ayam, Sayur, Cili
Tak beli banyak pon
Sikit-sikit saja

Pek dalam plastik dan bekas
Biar simpanan dalam peti sejuk tu nampak kemas... dimata kita !
Betul tak ???

Jadi hari ni sarapan lewat sikit
Sekalikan dengan makan tengahari
Memang sesuai sangat kalau masak BIHUN SINGAPORE ni sebagai brunch

Bihun ini memang saya masak berkuah kerana saya amat gemar makanan berkuah
Laju saja makan bihun bersama hirupan kuah nya yang menyelerakan


Saya juga ada sediakan VIDEO dalam penyediaan bihun ini
Kalau nak tengok boleh lah access Instagram saya 'fhaselemaksantan' ya...

Sekarang ni sedang belajar-belajar buat video pula
Ini dah masuk video ke 3..

Kalau snap foto saja boring juga
Nak juga belajar yang lain...
Tukar-tukar.. biar ada perkembangan !!!


(Untuk 4 orang makan.  Kalau makan banyak atau bertambah memang tak cukup ni !!!)

Bahan A
1/3 paket bihun yang tak mudah hancur (direndam 1/2 jam)
* Saya beli jenama 'Jasmine'. 'Jati' pon OK juga.

Bahan B
10-13 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 1/2 camca besar udang kering (ditumbuk halus)
1 mangkuk 'penuh' hirisan daun sup
2 biji bawang besar (ditumbuk kasar)
1 mangkuk kecil potongan isi ayam * saya ambil bahagian dada
1 mangkuk kecil udang hidup * yang bersaiz sederhana
1 1/2 camca kecil lada hitam biji (ditumbuk)
1 camca kecil lada putih biji (ditumbuk)
3 mangkuk besar air  Pastikan  dilebihkan kerana bihun akan menyerap air dan kerana bihun ini berkuah jadi air harus banyak. Tetapi biar berpatutan
1/2 kiub pati ayam
sedikit garam
1 mangkuk besar taugeh

Bahan C
Fish Cake (digoreng sekejap)
Tauhu (digoreng sekejap)
Hirisan Daun sup
Hirisan Daun Bawang
Hirisan Cili Padi
Limau Nipis
Bawang Goreng

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih sehingga kekuningan.
2. Masukkan udang kering, kacau sekejap dan terus masukkan hirisan daun sup. Goreng sehingga daun sup benar-benar kecut. Masa ini akan terbit aroma yang sedap dan wangi. 
3. Masukkan bawang besar dan terus mengacau sehingga bawang layu.
4. Masukkan isi ayam dan udang. Goreng sehingga ayam 1/2 masak.
5. Masukkan lada hitam dan lada putih di ikuti dengan air secukupnya sebagai kuah. Biar sehingga kuah mendidih membuak-buak.
6. Masukkan garam, pati ayam dan kacau supaya larut.
7. Terus masukkan bihun, kacau-kacau sedikit,  terus tutup tudung kuali dan perlahankan api.
8. Agak-agak 4-5 minit (atau sehingga bihun masak/lembut),  masukkan taugeh dan terus padamkan api. Ratakan  menggunakan garfu supaya bihun 'tidak putus dan hancur'.

9. Hidangkan dengan taburan bahan C.

* Selamat Menjamu Selera ...

* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.