'INDONESIAN' FRIED CHICKEN WITH BUTTER SAUCE ... Juadah berbuka puasa. Sedap bangat !!!


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Alhamdulillah hari kedua berpuasa Sunat 3 lepas.
Nak post semalam tenet merangkak-rangkak, malas nak tunggu....

OK ...........
Untuk berbuka saya sediakan 'INDONESIAN' FRIED CHICKEN WITH BUTTER SAUCE
Resepi yang saya rujuk dari blog RESEPI INDONESIA

Ciri khas ayam goreng ini adalah pemakaian 3 jenis sos iatu Kicap Masin, Kicap Manis dan Kicap Inggris.
Tetapi bagi yang susah untuk mendapatkan kecap inggris boleh gantikan dengan Sos Tiram.
Saya pulak terpaksa gantikan dengan Kiub Ayam dan sedikit Madu kerana ketika masak baru perasan yang sos tiram baru ja habis...

Rasa nya yummy !!!
In Sya ALLAH boleh buat lagi ..



Bahan A (digaul rata dan diperap 1/2 jam)
8 potong sayap ayam atau 1/2 ekor ayam (di potong kecil2)
1/2 camca besar lada hitam + lada putih  (di tumbuk halus)
Jus dari 1/2 biji lemon
sedikit garam
sedikit kunyit * saya tambah

Bahan B
Minyak untuk menggoreng ayam
2 sudu besar Butter
5 ulas bawang putih (dicincang halus)
1/2 inci halia (dicincang halus)

3 sudu makan Kicap Manis
1 sudu makan Kicap Masin
2 sudu makan Kicap Ingris atau Sos Tiram * saya gantikan dengan 1/4 kiub ayam
1/2 camca besar lada hitam + lada putih  (di tumbuk halus)
1 sudu makan madu * saya tambah

1 biji bawang bombay (dihiris melintang). * Saya guna bawang besar biasa
2 batang daun bawang (dipotong ~1/2 inci)
5 biji cili padi * saya tambah
Sedikit hirisan daun sup * saya tambah
1/2 biji lemon


Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga masak. Angkat dan toskan minyaknya.
2. Dalam kuali yang lain, panaskan mentega dengan api yang 'perlahan' untuk mengelakkan ia cepat hangus.
3. Tumis bawang putih dan halia sampai berbau harum dan sedikit keemasan.
4. Masukkan kicap manis, kicap masin, kicap inggris(sos tiram/kiub) dan lada. Aduk rata.
5. Masukan sayap ayam goreng sambil digaul rata supaya kuah meresap kedalam isi ayam.
6. Masukan bawang besar dan masak sampai layu.
7. Kemudian masukan hirisan daun bawang/sup dan cili padi.
8. Akhir sekali sebelum angkat perah jus lemon.

* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.