Sila Click sini ya... Terima Kasih !

HATI SAMBAL LENGKUAS ... Sedap nya !. Tips supaya hati tidak liat/keras ... Jom tonton YOUTUBE !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Rasa macam lama sangat tak update blog kan ...
Bukan apa nya.
Entry dah ada tapi perlu tunggu untuk siapkan video dulu ....
Baru syiiiok sikit !!

Posting hari ini saya sediakan HATI SAMBAL LENGKUAS.
Hati lembu korban pemberian kakak sebelah rumah.

Bila dapat ja hati, daging, tulang dan sebagai nya, macam-macam resepi dah terbayang dalam kepala.
Salah satu nya SAMBAL LENGKUAS
Resepi arwah emak ni, memang sedap sangat !
Tetamu yang datang bila dihidangkan dengan lauk ini akan memuji akan keenakan nya.

Sebenar nya SAMBAL LENGKUAS ini boleh di masak dengan apa sahaja,
Ayam, daging, hati, limpa mahu pon kelempong.
Untuk ayam, seelok nya digoreng terlebih dahulu supaya aoma ayam akan lebih terasa.
Untuk kelempong atau juga dikenali sebagai paru boleh direbus terlebih dahulu baru dimasukkan kedalam sambal atau boleh juga terus dimasak bersama sambal dimana dimasukkan bersama cili kisar,
Tetapi jika daging harus dimasukkan bersama cili kisar supaya daging lembut bila saja sambal hampir kering.
Kalau dapat daging tetel lagi lah sedap youuu.... bertambah tambah saya makan !

Untuk memasak hati lembu pula, kena ada cara nya.
Kerana salah teknik, ia akan menjadi keras.
Ini memang saya praktikkan dari dulu lagi.
Pertama hirisan hati biar lah tebal. Kerana tempoh memasak akan menjadikan hati yang nipis terlebih masak.
Kedua masak dengan api perlahan.
Ketiga jangan masak terlalu lama.

Jadi bagaimana kalau api dah perlahan, tempoh memasak pula singkat ?
Masak ka hati tu nanti ?????
Jangan risau........
Cara nya..... Tutup tudung kuali !
Wap kepanasan akan terperangkap dalam tudung menjadikan isi didalam masak cepat dan sempurna.

Sama juga jika kita menggoreng ayam,
Tutup tudung kuali semasa meggoreng dan hasil nya ayam garing diluar tetapi moist didalam.

Jom kita tonton YOUTUBE

Saya kini sedang buat kajiselidik
Nak tengok berapa ramai SUKA dan SUBSCRIBE video yang saya sediakan
Kalau tak ramai mungkin setakat ini saja lah....
Nak sediakan video bukan nya mudah, tambah lagi newbie macam saya ni...
Tak nak jadi syok sendiri ....
Kalau sedikit sebanyak dapat membantu sahabat-sahabat disana, best juga kannnnnnnn !

Cara nak SUBSCRIBE mudah saja... click di sini FHA Selemak Santan 






Bahan A
1/2 kilo hati lembu (dipotong kepada ketulan besar)
1 biji cili hijau (dibelah 2)

Bahan B
6 ulas bawang merah atau 1 biji bawang besar (dimayang nipis)
5 ulas bawang putih (dimayang nipis)
2 tangkai daun kari
1/2 inci halia (dihiris memanjang)
2 inci kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
2 kuntum bunga lawang

Bahan C (dikisar sehingga halus)
15 biji cili kering (sesuaikan mengikut kepedasan yang disukai)
sedikit air

Bahan D
2 batang serai (diketuk)
3 inci lengkuas (diketuk)
2 keping asam gelugor (kalau kecil masukkan 3)

Bahan E
Kicap Lemak Manis 'Kipas Udang'
Kicap Lemak Masin 'Kipas Udang'
2 helai daun limau purut (dicarik)
1 helai daun kunyit (disimpul)

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bahan B sehingga terbit aroma dan bawang betul betul layu.
2. Masukkan bahan C dan D.
3. Biar sehingga mendidih kemudian di sederhanakan api supaya cili masak dengan perlahan dan ia menjadi pekat. Pastikan sentiasa dikacau selalu supaya cili masak engan sekata dan tidak hangit.
4. Masukkan hati dan bahan E. Ratakan, perlahankan api dan tutup tudung kuali supaya wap terperangkap didalam menjadikan hati masak sempurna.
5. Agak-agak dah masak, masukkan cili hijau dan boleh terus diangkat untuk dihidangkan.

* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.