TEMPE SAMBAL BILIS ...Mudah dan Sangat Sedap !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua....................

Hari ini nak kongsi resepi TEMPE SAMBAL BILIS yang awaresome.
Lauk yang saya sediakan pada penghujung tahun lepas, tapi terlupa pula nak di post dalam blog ini.
Kira nya resepi tertunggaklah ni...

Walau tertunggak, tapi bila terpandang foto ini rasa teruja sangat nak masak dan makan lagi.
Maklum boleh dikatakan pada penghujung tahun lepas saya kerap menyediakan lauk berasaskan tempe.
Resepi ini saya kalau tak silap 3 kali saya ulang sediakan dalm tempoh sebulan tu

Sampaikan...
bila kepasar tani tiap minggu, adik yang menjual akan hulurkan tempe tanpa diminta. Dah tahu saya peminat tempe kan .......

Saya pula apalagi,...siap promote resepi tempe yang awaresome pada adik tersebut. Al-maklum kata nya beliau tak tahu resepi2 tempe ni sebab kurang minat makan...

Dan hari ini saya berlauk tempe lagi..
Nanti saya sharekan resepi nya bila dah siap editing ya ......

Tapi kali ini resepi TEMPE SAMBAL BILIS ...Mudah dan Sangat Sedap


Bahan A
2 keping tempe (di potong kepada kiub kecil)
minyak secukup nya untuk goreng 1/2 tenggelam

Bahan B
sedikit minyak untuk menumis
1 tangkai daun kari
3 ulas bawang merah (dihiris nipis)
3 ulas bawang putih  (dihiris nipis)

Bahan C (di kisar sehingga halus)
15 tangkai cili kering (sesuaikan kepedasan yang disukai)
sedikit belacan
sedikit air

Bahan D
1 1/2 mangkuk kecil ikan bilis
1 tangkai daun kari
sedikit jus asam jawa (saya masukkan 3/4 camca kecil asam jawa 'Adabi')
sedikit gula
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan mintak dalam kuali dan goreng tempe sehingga keperangan untuk memastikan ia ranggup dan lebih beraroma. Angkat dan toskan minyak.
2. Goreng kacang tanah pula sehingga ranggup.Angkat dan toskan minyak.
3. Ketepikan.

4. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bahan B sehingga bertukar keperangan.
5. Masukkan bahan C dan ikan bilis. Apabila cili kisar hampir pekat, perlahan kan api dan masak sehingga ia pecah minyak.
Terpulang... samada mahukan sambal sedikit kering atau berkuah.
Untuk kali ini saya sediakan versi kering, terdahulu nya adalah jenis berkuah... selera saya lebih kepada yang berkuah.
6. Masukkan lagi 1 tangkai daun kari dan ratakan.
7. Perasakan dengan gula dan garam.
8. Masukkan tempe dan kacang yang telah di goreng. Ratakan selama 5 minit terus boleh diangkat untuk dihidangkan.


Copyright © 2018. All rights reserved  FHA Selemak Santan http://intai-intaidapurfha.blogspot.my

No comments:

Powered by Blogger.