A

A

KUIH CARA MANIS



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua.....

ALHAMDULILLAH kita dipanjangkan umur dan berjumpa bulan Ramadan sekali lagi, bulan yang penuh keberkatan ini.  In Syaa ALLAH saperti bulan-bulan yang lepas, cuba penuhi masa-masa dengan lebih beramal ibadat ya....

Apa Juadah berbuka ???
Emmm....... Juadah untuk berbuka tu kalau boleh biarlah ala kadar saja, tak perlu lah membazir.
Biasa lah kalau perut tengah lapar tu tengok apa pon semua nak. Tengok tu nak, tengok ni nak.
Kalau pi pasar ramadan tu tangan kosong.. dompet penuh, tapi bila balik emmmm...dompet dah kureng... tangan pula penuh jinjing-jinjing makanan.... hehehe

Tapi alhamdulillah setakat ini, saya kalau nak beli atau masak sesuatu, saya akan fikirkan beberapa kali, kalau buat dalam kuantiti banyak tu habis tak ? Kalau tak habis, cuba kurangkan adunan supaya cukup-cukup aja.
Lauk pula memadai 1 jenis dah cukup. Habis-habis banyak pon 2 jenis aja.
Kuih pula kalau tak ada tak apa, kalau ada alhamdulillah.. sebiji dah cukup.
Yang penting masa nak berbuka tu mesti ada nasi dan air .... hehehe

OK lah tak nak berceloteh panjang, hari ini saya nak kongsi resepi Kuih cara manis yang Teramat.. ... lah lembut sekali. Masih lembut walau pon dimakan setelah ia dah sejuk. Amat sesuai kalau buat untuk berbuka nanti.
Cara nya amat mudah, masukkan 3 camca besar minyak masak kedalam adunan dan blend semua sekali.

Jom kita semak RESEPI....

BAHAN A (Campurkan semua dibawah dan blend)
... sukatan guna cawan kopi yang biasa tu ya... bukan nya Mug
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan santan pekat
1 biji telur (kalau kuih melekat/ susah nak lekang dari acuan.. boleh ditambahkan sebiji lagi telur)
3 sudu besar minyak masak
1 1/2  cawan air daun pandan  (dari 3-4 helai daun pandan).... (1 cawan + 1/2 cawan)
sedikit garam
sedikit pewarna hijau 

BAHAN B
Gula putih

BAHAN C (Untuk sapuan pada dasar loyang)
1 helai daun pandan
sedikit minyak masak

Cara-Cara Memasak:-
1. Panaskan acuan Kuih cara.
2. Sapu sedikit minyak pada dasar acuan dengan menggunakan daun pandan. Pastikan tiada minyak yang tinggal bertakung.
3. Ceduk dan masukkan bancuhan tepung kedalam acuan... hampir-hampir penuh (lebih dari 3/4)
4. Biarkan seketika <> 30 saat supaya tepung di bahagian bawah masak sedikit.. barulah dimasukkan sedikit gula (1/3 sudu teh).
(Nota: Jika bahagian bawah kuih masih cair, gula yang dimasukkan akan menembusi kuih dan air gula akan keluar dan mengakibatkan kuih melekat pada acuan.
5. Tutup dengan tudung periuk.
6. Pastikan kuih masak dengan sempurna (tiada cairan tepung) barulah di angkat dan pasangkan.

* Selamat berbuka puasa .....

7 comments:

  1. kuih peberet time pose...slalu buat ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asyifa, Kuih kegemaran saya juga walau pon bukan dibulan puasa

      Delete
  2. Salam kak.. sedapnya kuih cara tu.. rupa paras pun menawan.. nanti nk try buat.. kak guna camera dslr brand apa ek.. pic santek.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, sedap mengikut selera saya,cuba lah. Berkaitan Kamera, saya guna kamera dslr canon, masih diperingkat pembelajaran lagi

      Delete
  3. Assalamualaikum..saya terperasan pinggan tu..antik..nmpk sama macam aruah nenek saya punya tapi ..kebykan dah pecah dan ada yg dh dihntr kpd kelab sejarah sekolah saya..made in England tahun1920an agaknya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang piring antik Farihan, kepunyaan Arwah emak saya. Ada beberapa biji dalam simpanan saya.

      Delete
  4. As salam. Boleh tanya kamera dan lense yang digunakan. Sangat cantik gambar gambar yang dihasilkan

    ReplyDelete

Powered by Blogger.