ROASTED CHICKEN Black Pepper



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua...

Hari selasa lepas rasa teringin sangat nak makan Ayam Panggang, padahal beberapa minggu yang lepas dah pon makan 'Ayam Panggang Malgris'. Jadi on the way balik kerja malam tu singgah lah sat di kedai Ayamas... beli seekor, cicah dengan Cili Sos Life. emmm....... sedap lah pulak. Sambil makan tu sambil belek..belek...belek,,,. apa lah ..bahan yang gunakan untuk perapan ayam ni, nampak macam tak ada apa sangat.

Jadi apa lagi semalam hari Sabtu, dah terlanjur ke pasar tu saya sambar 1 ekor ayam lah. Plan ...nak buat ala-ala Ayamas hehehe.... Simple aja resepi nya, tapi alhamdulillah OK nak bad.

Resepi simple ja

BAHAN A
1 ekor ayam 1.5kg (dibelah dibahagian dada, tetapi jangan putus)
1 sudu teh lada hitam (ditumbuk)
1 sudu teh 'Secukup Rasa Maggie'
1 sudu teh garam halus
1/2 sudu teh kunyit serbuk
2 sudu besar minyak masak
secubit Rosemarry

Cara-cara Memasak:-
1. Bahan A dicampur bersama dan diperap bersama ayam sekurang-kurang nya 2 jam.
2. Alaskan durang pembakar dengan aluminium foil dan letakkan ayam diatas nya dan bakar dalam oven yang bersuhu 180C selama 40 minit - 1jam (bergantung kepada saiz ayam dan oven yang digunakan) dengan menggunakan api bawah sahaja.  
3. 30 minit yang pertama, keluarkan ayam dan sapukan bahagian atas ayam dengan cairan/minyak yang keluar dari ayam, Ini adalah untuk memastikan ayam tidak kering semasa tempoh memanggang.
4. Teruskan memanggang sehingga ayam masak.
5. Siap. Boleh dihidangkan.


No comments:

Powered by Blogger.