Sila Click sini ya... Terima Kasih !

KERABU PERUT MUDA lagi pedas.. lagi sedap !!!


Assalamualaikum semua...

Kepada yang suka ...boleh lah layan....

Menu yang cukup ringkas tetapi cukup untuk menambahkan selera makan...

Jom kita semak resepi ...

BAHAN A
1/2 kilo Perut muda lembu (dibasuh sehingga bersih dan direbus tanpa garam, kemudian dipotong anggaran ~ 1/2 inci panjang)
1 biji limau nipis (diperah)
1/2 sudu makan kerisik
2 genggam taugeh segar
2 biji tomato(dipotong 4 dan dihiris sederhana tebal)
1 biji bawang besar (dihiris nipis)
2 sudu makan beras (dibasuh, disangai dan ditumbuk halus)

BAHAN B (ditumbuk)
1 biji cili merah
15 biji cili padi
sedikit belacan
garam

Cara-Cara Mengadun:-
1. Campurkan semua dan gaul sehingga rata.

* Selamat menjamu selera ...


4 comments:

  1. Perut muda tu yang warna gelap kelabu ye, saya memang suka kerabu perut tapi tak tahu pula ada perut muda atau tua... he hehehe jakunis betul kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu sy lah kak amie,kalau kat kelate perut muda adalah yg berlingkar panjang tu (mcm usus)..kalau tak silap di negeri lain panggil perut tembusu...isi dalam perut muda ni x perlu dibuang dulu sebelum rebus sebaliknya kita ikat lg kedua-dua hujung dengan tali rafia untuk elakkan isinya terkeluar....perut lingkar yg agak tua kena buang dulu isinya sebelum rebus sbb pahit dgn cara kita potong perut tu (memanjang) menjadikan ia macam kepingan lah,dah bukan bulat....kat tempat sy,perut ni sedapppp sgt dibuat air asam..huh!marvellous...buat kerabu dan sup pon sedap yg amat

      Delete
  2. betul tu...lg pdas lagi sedappp

    ReplyDelete

Powered by Blogger.