STICKY CARAMEL Chicken Wing


Assalamualaikum dan Salam Ramadhan

2 hari lepas dalam sibuk-sibuk dengan tugas harian saya sempat berkunjung ke rumah Amie.
Jenguk jenguk la... tengok rakan kita ni tengah masak apa untuk berbuka hari tu.
Rajin betul masak 2-3 lauk. Maklumlah keluarga ramai
Dalam pada berceloteh tu Amie sempat bercerita betapa keenakkan Kepak Ayam yang disediakan nya tempoh.
Kata nya resepi tu simple aja, tapi rasa nya aduh sedap sekali.

Sebelum balik Amie sempat berbisik, kata nya .............
'Firdaus suka sangat........menjilat jilat caramel pada kepak ayam tu'

Aduh ! Tak boleh jadi ni
kena cuba
mesti cuba

betul lah ..
sedap !
aroma halia cincang dan kemanisan madu
ohhhhh .....chicken wing

Jom kita tengok resepi ni ...

'Terima Kasih' kepada yang empunya resepi'
Resepi : mutiarazura
Sumber : Amie's Little Kitchen

Bahan A  (untuk 2 orang)
6 keping kepak ayam - potong dua
2 sudu besar minyak masak
3 ulas bawang putih  - diketuk
1 inci halia - cincang

Bahan B
1 sudu besar sos ikan (Saya gantikan dengan kiub pati ayam 'KNOR')
1 sudu besar kicap (Saya gantikan dengan 'Sos Manis ABC')
1 sudu besar sos cili
1/4 cawan madu (saya masukkan sedikit sahaja sebab tiada stok. Saya tambahkan 1/2 sudu besar gula putih)

Cara-Cara Memasak
1. Panaskan minyak dalam kuali.
2. Masukkan bawang putih, halia dan kepak ayam. (saya perapkan ayam dgn bawang putih dan halia),
3. Kacau dan goreng selama 5 minit
3. Masukkan semua bahan B, kacau sekejap dan kemudian tutup kuali.
4. Kacau sekali-sekala selama 15 minit atau sehingga semua kepak masak atau keperang-perangan atau bersalut dengan sos.

Peringatan: Apabila sudah masukkan madu, sos akan berbuih. Jangan takut apabila sos seperti hangit. Apabila sos agak kering dan bersalut pada kepak ia akan jadi melekit seperti ayam barbeku.

* Selamat berbuka puasa ...

No comments:

Powered by Blogger.