A

A

PUDING TEMBIKAI SUSU



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua....

Alhamdulillah semalam kita semua selamat menyempurnakan tanggungjawab kita kepada ALLAH. Hari ni dah... masuk hari kedua kita berpuasa.  Hari pertama semalam saya rasa letih sedikit, maklumlah akhir-akhir ni badan tak berapa nak sihat, dah hampir seminggu. Hari ni rasa OK la sikit.

Terawih semalam dimana ? Di masjid atau dirumah ?
Saperti tahun-tahun yang sudah, saya terawih di surau Bangunan Tabung Haji, Jalan Tun Razak  yang kebetulan bersebelahan pejabat saya. Jadi tak payah jalan jauh-jauh. Seronok berterawih disini.

OK lah tak nak berceloteh panjang-panjang. Nak jmat tenaga berfikir dan menaip hehehhe....... Jom kita semak resepi...

BAHAN A
5 gram agar2 tali (agar-agar biasa yang kering tu...)
660 ml air
5 helai daun pandan
70 gram gula putih
1 potong tembikai susu (dimesin halus tanpa air/ dilenyek halus)
(Jika mahukan sedikit warna, boleh lah diletakkan secalit lidi pewarna hijau. (kalau setitis terlalu hijau pula ya.. Jika tidak biarkan dengan pewarna asli saja)

BAHAN B
Sedikit buah-buahan cocktail

Cara-Cara Memasak-nya
1. Satukan agar-agar, gula, air dan daun pandan. Masak sehingga agar-agar dan gula larut, kemudian angkat dan tapis.
2. Masukkan kembali  kedalam periuk, masukkan tembikai susu dan panaskan sedikit aja <> 5 minit dengan api perlahan.
3. Angkat dan tuang kedalam acuan
4. Sejukkan dalam peti sejuk <> 3 jam , dan taburkan buah-buahan sebelum dihidangkan.

* Selamat Berbuka Puasa ...

2 comments:

  1. Wow! bulan puasa mmg sesuai sgt ada manisan begini... nyaman jer tekak, kan...

    ReplyDelete
  2. betul tu Gee. Sedikit sebanyak dapat menyejukkan tekak...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.