Nuffnang

SAYUR IKAN, Sayur ke ...?


Assalamualaikum dan Salam Syawal semua.
Masih di bulan syawal lagi kan.

Lauk hari ini....emmm dah lama saya tak makan Sayur Ikan...
Ala resepi nya lebih kurang macam Singgang Ikan juga.

Tapi keluarga saya lebih kenali ia sebagai Sayur Ikan.
Kalau tengok pada resepi nya , memang tiada sayur sebagai bahan masakan.
Tapi disebabkan ia tidak pedas dan berkuah pula sebab itu ia dipanggil sebagai sayur.
Oleh kerana saya memang suka pedas maka saya tambahkan cili padi kampong, resepi asal nya cuma 1 biji cili hidup merah aja

Dolu-dolu, kalau mak saya masak masakan yang berkuah saperti sayur Ikan ni, kuah tu dipastikan banyak (kalau ikut saya nak penuh 1 periuk)
sebab nya... ha..ni lah orangnya (saya lah ! sapa lagi)  yang akan ulang makan nasi berulang-ulang kali.....

Nasi yang dimakan tu tak lah banyak sangat, tapi kuah tu, fuhh !! penuh,
Kalau makan nasi dah tak makan dalam pinggan lagi dah.
Siap pakai mangkuk lagi , hehehe ! ikan pon boleh berenang-renang.

Emmm memang lauk kegemaran saya masa kecik-kecik dulu ni

OK lah jom kita semak resepi....

BAHAN A
8 ekor Ikan kembong

BAHAN B
1/2 biji bawang besar  (ditumbuk)
1/2 biji bawang besar (dipotong 4)
5 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1 inci halia (dipotong tebal)
5 batang serai (diketuk)
1 biji cili merah (dipotong serong) - saya gantikan dengan 10 biji cili padi
3 keping asam gelugor
1 camca teh serbuk 'Maggi cukup rasa'
sedikit garam
air sebagai kuah

Cara-Cara Memasak:-
1. Masukkan bahan B  kedalam periuk dan rebus sehingga mendidih.
2. Masukkan ikan dan perlahankan api dan teruskan memasak sehingga kuah mendidih kembali.
3. Siap

* Selamat menjamu selera .....


No comments:

Powered by Blogger.