A

A

Ala-ala... Kampung Baru BUBUR LAMBUK


Assalamualaikum
Salam Jumaat semua ...

Pernah makan bubur lambuk kampung baru ?
saya pernah
hampir 20 tahun dulu...
dah lama tu kan
masa muda-muda tu...
emm..
rasa serik sangat nak dapat semangkuk pon
jenuh beratur dari pukul 1.30 tengahari nak dapatkan bubur tu pukul 4-5 petang
dah tak sanggup dah rasa nya nak pergi ambil
ramai sangat-sangat orang
berebut-rebut bertolak-tolak
emmm...

tu yang serik tu..
tak apa..tak cuba tak tahu
tak merasai nanti kempunan pula kan..

Jom kita sarapan pagi dengan Bubur Lambuk ..ala-ala Kampung Baru.
ditokok tambah sana-sini untuk lebih menarik dan lebih-lebih sedap lagi...

kalau dah mengadap bubur ni panas-panas, selagi tak habis seperiuk tak sah lah
tak perasan pon
jenguk tengok ..dah tinggal sikit
semua asyik dok mengulang senduk ,senduk, senduk,,,

Kalau masak dibulan Ramadan,
amboiii
lagi kena sangat lah tu
menyelerakan ...

Jomm..

Bahan A
1 mangkuk beras
8 mangkuk air
1 inci halia (dipotong tebal)
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
2 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1/2 sudu teh halba sahaja (biji)
1/2 sudu teh jintan manis (biji)
1 kiub pati ayam KNOR
1 keping daging cincang 'RAMLY'
1/2 sudu besar udang kering (ditumbuk)
 sedikit garam

Bahan B
1/2 batang lobak merah (dipotong mengikut kesukaan)
1/4 tongkol jagung (diceraikan biji nya)

Bahan C
1/2 kotak santan pekat (kotak kecil)
1/2 sudu besar minyak sapi 'GEEBLEND'
sedikit daun sup dan daun bawang

Bahan D
Telur Masin
Bawang goreng
Daun Sup
Daun Bawang
Cili Merah/Cili Padi

Cara-Cara Menyediakan nya :-
1. Masukkan ke semua bahan A kedalam periuk.
* Daging Cincang disiramkan air dahulu sebelum di masukkan kedalam periuk dan cerai-cerainya nya didalam air. Ini adalah untuk mengelakkan ia berketul apabila air mula panas.
2. Kerap-kerap mengacau supaya beras cepat hancur.
3. Apabila beras 1/2 hancur, masukkan bahan B dan teruskan memasak ia mendidih kembali.
4. Masukkan bahan C, kecilkan api dan tunggu sehingga ia kembali mendidih baru lah diangkat.
5. Sebelum makan, taburkan bahan D diatas.

* Selamat Menjamu Selera ...

2 comments:

Powered by Blogger.