Terung Goreng KICAP MANIS ......Diari Mangkuk Tingkat


Assalamualaikum dan Salam Jumaat semua..

Hari ni saya nak kongsi resepi terung yang sangat sedap yang saya telah sediakan semalam !
Idea untuk resepi ini saya dapat dari rancangan tv 'Diari Mangkuk Tingkat bersama ILI'
sebenar nya resepi ini adalah resepi yang sama yang saya masak untuk gelama masam goreng bawang putih hari tuuuu....
cuma kali ini saya masak untuk terung pula

kalau terung, masakan ni mestilah berkuah
sedap kan..
terung yang lembut digoreng
kena pula kicap lemak lemak manis
dengan aroma bawang putih
memang menyelerakan

sedap juga meratah  !!!! habis
malam kita masak lauk lain pulak ..

Jom...

Bahan A
Minyak untuk menggoreng
3 biji terung panjang (dibelah 2)

Bahan B
4 ulas bawang putih (ditumbuk)
Kicap Lemak Manis 'Kipas Udang' atau 'Alif'
Kicap Lemak Masin  'Kipas Udang'
1 biji bawang besar (saya tak masukkan/ terlupa pulak)
Cili merah/cili padi (dihiris untuk hiasan)

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Goreng terung seketika sekadar untuk melembutkan isi terung sahaja.
2. Angkat dan hidangkan dalam pinggan hidangan.
3. Dengan menggunakan minyak yang sama (Pastikan kita menggunakan sedikit minyak sahaja kerana terung yang digoreng sudah berminyak), tumis bawang putih sehingga keperangan.
4. Masukkan kicap Lemak Manis diikuti dengan kicap Lemak Masin.
  * Lebihkan KICAP MANIS kerana kicap ini akan menjadi kuah kepada masakan kita.
  * Saya tidak menggunakan air tambahan (tetapi dalam rancangan itu Ili masukkan).
5. Biarkan seketika, angkat dan curah ke atas terung.
6. Tabur cili merah sebagai hiasan.

* Selamat Menjamu Selera.

No comments:

Powered by Blogger.