Nuffnang

TELUR SOTONG Restoren Mamak


Assalamualaikum ...

Kalau makan di restoren mamak memang lauk ini jarang saya tinggal
suka sangat makan telur sotong goreng stail mamak ini

kebetulan pulak hari tu saya ke pasaraya ORY
terperasan ada dijual telur sotong yang disejuk beku
memang dah lama mencari,
selama ini  ingatkan telur ini boleh didapatkan di pasar-pasar basah biasa ja
patut lah cari tak pernah jumpa

Sambar sepeket nak cuba masak stail mamak.
menjadi...
sedap...

Telur sotong ni kita hanya perlu jirus dengan air yang mengalir untuk membersihkan nya
Tak boleh kasar-kasar risau takut hancur pulak.
Terfikir.... kat restoren mamak tu dia orang basuh ke tidak ?
ragu pula kebersihan nya.......

Jom kita kedapur

Bahan A (diperap 1/2 jam)
1 paket telur sotong anggaran 500 gram
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1/2 kiub pati ikan bilis
sedikit garam
sedikit kunyit

Bahan B
sedikit minyak
2 tangkai daun kari
10 biji cili kering
1 biji bawang besar
1/2 sudu teh serbuk jintan manis
1/2 sudu teh serbuk jintan putih

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis daun kari dan cili kering. Goreng selama 1 minit untuk memastikan cili kering 1/2 garing dan daun kari sedikit layu.
2. Terus masukkan bawang besar, jintan manis, jintan putih dan lada hitam. Masak selama 4-5 minit lagi.
3. Masukkan telur sotong, ratakan sebentar dan tutup tudung periuk unntuk memastikan telur masak sempurna.
 Elakkan terlalu kerap mengacau untuk mengelakkan telur hancur.

* Selamat menjamu selera ...

1 comment:

  1. sedapnya telur sotong FHA ada juga telur sotong ni di sejuk beku, tak pernah kaknoor jumpa pun kat sini, ingatkan yg fresh je ada telur sotong ni

    ReplyDelete

Powered by Blogger.