KURMA TELUR REBUS ... Serius Terlajak Sedap ! Jom tonton YOUTUBE !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua....................

Saya sediakan lauk KURMA ini beberapa hari lepas setelah sekian lama teringin sangat nak makan, asyik tertunda tunda saja. Jadi akhir nya terjadilah KURMA TELUR REBUS.

Dalam penyediaan masakan telur rebus, saya lebih suka ia di goreng setelah direbus untuk lebih terasa keenakan nya berbanding direbus begitu sahaja. Kalau goreng pon tak lah lama, cukup sekadar menjadikan kulit luaran nya bertukar keperangan yang menjadikan ia lebih aroma dan lebih sedap.

Campuran rempah kurma asli memang tiada campuran cili, yakni menjadikan masakan kita tidak pedas.
Bagi saya, salah satu keenakan rasa nya sudah berkurang di situ, jadi untuk menampung kekurangan ini disamping untuk menyeimbangkan rasa , saya biasa nya akan lebihkan bawang putih.
Hasil nya memang sedap kerana bawang putih tumbuk akan ditumis sehingga garing.

Resepi yang dipelajari dari arwah emak ini, saya tidak tinggalkan tambahan kas-kas menjadikan kurma ini lebih-lebih rasa lemak nya.

Segenggam buah pala sagat manis,
Hasil nya fuhh !!! memang tak silap percaturan.
Seriussss sedap bila semua gabungan ini disatukan dalam kuali !

Dan untuk masakan Sambal Puyuh saya 2 hari lepas juga saya masukkan segenggam 'pala sagat manis ini'
Aduhh!! tak sempat nak difotokan, maklum tak sabar nak makan. akhir nya tinggal baki saja.
Nanti bila-bila saya masak lagi saya akan sharekan foto dan resepi nya... ya

OK !
Kita tengok resepi KURMA yang memang TERLAJAK SEDAP !


Jom ...
Tapi sebelum tu kita tonton YOUTUBE dulu .. baru lah best! 

Jangan lupa ya, jom ramai-ramai .......SUBSCRIBE YOUTUBE dan SHARE FHA Selemak Santan ........ supaya anda semua tidak ketinggalan  dengan video-video masakan yang lain !




Bahan A
5-6 biji telur ayam (saya masak 3 biji sahaja untuk seorang makan. Tapi perencah dalam resepi ini adalah untuk 5 biji telur)
2 biji kentang (dibelah 4)
1 batang lobak merah (* saya tak masukkan)

Bahan B (ditumbuk)
7 ulas bawang merah
10 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan C
sedikit minyak untuk menumis
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga

Bahan D
1 paket kecil rempah Kurma + sedikit air panas (jadikan pes)
1 1/2 camca kecil kas-kas (ditumbuk halus)
1 camca kecil lada hitam (ditumbuk halus)
1/2 camca kecil lada putih (ditumbuk halus)
1 batang serai (diketuk)

Bahan E
Santan secukup nya (sedang-sedang pekat)
2 keping asam gelugor
1/2 kiub pati ayam
garam

Bahan F
1 biji tomato segar (dibelah 2 atau 4)
1 biji cili merah (dipatahkan atau dibelah 2)
1 biji cili hijau (dipatahkan atau dibelah 2)
1 biji bawang besar (dibelah 4)
1 genggam 'hirisan buah pala manis'
sedikit hirisan daun ketumbar

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Rebus telur sehingga masak, kupas kulitnya dan digoreng sebentar sehingga keperangan. Angkat dan toskan.
2. Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis bahan B dan C sehingga garing.
3. Masukkan bahan D . Masak dengan api yang sederhana sehingga terbit minyak yang banyak untuk memastikan rempah benar-benar masak. Pastikan dikacau selalu untuk mengelakkan ia berkerak.
4. Masukkan bahan E, kentang dan telur. Sebatikan dan masak sehingga ubi empuk.
5. 5 minit sebelum angkat,  masukkan / tabur dengan bahan F.

* hirisan buah pala boleh juga ditabur ketika dihidangkan dalam mangkuk hidangan.


Copyright © 2018. All rights reserved  FHA Selemak Santan http://intai-intaidapurfha.blogspot.my

2 comments:

Powered by Blogger.