A

A

TALAM KELADI BERLAUK DAGING... nyum nyum nyumm sedap


Assalamualaikum semua...

masuk ini dah kali ke 3 masak kuih talam berlauk
emm
kalau dah masuk ke 3 kali tentu sedap kan !

Kali ke 2 hari tu saya terpaksa gantikan keladi dengan keledek di sini talam-keledek-berlauk-sambal-totok-jawa
kerana kedai yang saya pergi semua tak ada jual keladi
nak kepasar BM terasa malas pulak
rasa kempunan adalah juga tu

lebih kurang 2 minggu lepas baruuuuu lah dapat beli Keladi !
dah ada keladi, timbul rasa malas pula !
alahaiiiii ........
macam macam ......
dok 'tagak-tagak' bila lah nak mai vitamin kerajinan
nasib baik keladi ni tahan lama disimpan dalam peti sejuk

OK...malas nak ngomel panjang panjang
jom kita terjah resepi
rasa berbaloi sangat-sangat buat talam keladi ni
alhamdulillah !
sedap sungguh dengan lauk daging

masih ada balance keladi,
nanti In sya ALLAH nak buat lagi dengan lauk Udang pula,
pasti lagi sedap kan

TALAM
Bahan A
175g tepung beras
40g tepung jagung
20g tepung gandum
1 liter santan dari 1 biji kelapa
sedikit garam

Bahan B
200g Ubi Keladi (berat selepas dibuang kulit)

INTI
Bahan C
sedikit minyak untuk menumis
3 ulas bawang merah  (dihiris)
3 ulas bawang putih  (dihiris)
300 g daging (dihiris kecil)
1 sudu besar udang kering (ditumbuk hancur)
5 biji cili padi -- boleh digantikan dengan cili merah jika kurang gemar pedas (dihiris)
5 urat daun sup  (dihiris)
1/2 kiub pati ayam 'KNOR'
1 biji bawang besar (yang bersaiz besar /dihiris tebal)
sedikit garam
sedikit kunyit

Bahan D
Daun Bawang
Daun Sup
Cili Merah

Cara-Cara Mentediakan nya
1. Keladi di buang kulit, di potong kiub dan direbus sehingga empok. Setelah masak toskan air nya dan di lenyek sehingga hancur

Inti
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga garing.
2. Masukkan daging, sedikit air dan serbuk kunyit. Masak sehingga daging empok dan tiada lebihan air dalam gorengan.
3. Masukkan udang kering, pati ayam,bawang besar dan garam dan teruskan menggoreng sehingga naik bau.
4. Masukkan daun bawang, daun sup dan cili. Gaulkan sehingga rata dan boleh lah di angkat.

Badan Talam
5. Satukan bahan A dalam periuk dan dikacau diatas api yang perlahan sehingga 'naik wap'.
* Tidak perlu sehingga tepung mengeras, jika tepung dah mula mengeras/berketul boleh lah terus diangkat.
6. Angkat dan masukkan 1 sudu besar Inti dan keladi yang telah dihancurkan
7. Tuang kedalam bekas/loyang bersaiz 25 cm yang telah dilenser sedikit minyak.Tutup kan dengan aluminium foil supaya wap air tidak jatuh kembali kedalam kuih semasa proses mengukus. (Tidak perlu kemaskan bahagian tepi. Cuma sekadar alas bahagian atas saja)
8. Kukus sehingga 3/4 masak dan masukkan balance inti/lauk. Teruskan proses mengukus sehingga betul betul masak.
9. Sejukkan sebelum dipotong.

* Selamat Menjamu Selera ...


1 comment:

Powered by Blogger.