DAGING GORENG KAPRAU.... ala-ala Thai


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera ....

Hari ni jalan-jalan lagi
Singgah ke rumah KakGee pulak.

Cari balik resepi Daging-goreng-ala-kaprau
saya dah buat dah beberapa kali sebelum sebelum ini
ala-ala masakan Thai
sedap sangat !!!
Terima Kasih Kak Gee kerana kongsi kan resepi yang best ni

kalau ada bahan yang cukup lengkap lagi sedap kan
terutama daun selasih....
kerana daun ini lah yang akan menjadikan masakan kita sedikit kelainan
rasa nya umphh !
Daun Selasih

setiap kali ke pasar saya jenguk jenguk juga
kot kot ada
payah pula nak dapat daun ni
hari tu pernah tanam, membiak juga
lepas tu.....
la ni dah habis mati

nak jadi cerita
semalam semasa kepasar
ada pulak dijuaa 1 ikat ... RM 1
emm nak pakai sikit ja,
nak beli separuh tak di jual pulak

OK lah 1 ikat
balik.. cuba semai balik
kot kot ada rezeki hidup ...siap 5 pasu
Insya ALLAH hidup lah pokok ni

OK Jom kita terjah resepi ala-ala Thai ni

Bahan A
250 gms daging batang pinang dihiris nipis (atau ayam)
2 sudu besar paste tomyam (saya guna 1 kiub)
15 biji cili padi(diketuk lebam-lebam/ditumbuk kasar)
2 ulas bawang putih...saya tambah (dimayang nipis)
2 ulas bawang merah...saya tambah (dimayang nipis)
2 labu bawang besar...saya guna hanya 1 labu sahaja (dibelah lapan dan dicerai2kan)
1 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos cili Thai
anggaran 15-25 helai daun selasih

Cara-cara menyediakan nya
1. Perap daging yang telah dihiris bersama pes tomyam selama ½ jam.
2. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
3. Kemudian masukkan cili api.
4. Setelah agak garing, masukkan hirisan daging yang telah diperap dan goreng hingga daging kecut.
5. Kemudian masukkan kicap manis dan sos cili dan terus goreng.
6. Masukkan daun selasih yang telah dipetik2, dicuci dan ditoskan.
7. Kemudian masukkan bawang besar. Setelah bawang besar layu, padamkan api dan boleh lah dihidang.

No comments:

Powered by Blogger.