EMPING KELEDEK RANGGUP ... Masih lagi goreng-gorengan

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Masih lagi goreng-gorengan untuk minum petang.
Menghabiskan baki sebiji ubi keledek yang sudah dikupas kulit nya beberapa hari lalu.

Hari itu saya goreng pisang dengan sambal kicap untuk minum petang ...PISANG GORENG & SAMBAL KICAP 'GULA KABUNG' ... Ranggup Manis & KAW Sedap !
Pakat dok kata sedap belaka !

Jadi hari berikutnya saya goreng pula ubi keledek oren, ubi yang bersaiz besar juga.
Kupas beberapa biji.. last-last terperasan banyak pula, jadi simpan seketul dalam peti ais.
Jadi semalam operasi menggoreng baki ubi keledek ini lah.

Tapi kali ini saya potong nipis dengan alat pemotong.
Bila goreng tu lagi lah ranggup, tapi kurang lah terasa ubi keledek kerana ketebalan nya kecil.
Kalau goreng lagi lama lagi ranggup ... dah macam kerepek lah pula...
Ada yang saya goreng sedang-sedang, dan ada yang saya goreng sampai betul betul ranggup.
Kalau nak makan, boleh pilih mana yang suka !

Jomm...


Bahan A
3 camca penuh tepung sagu
3 camca penuh tepung beras (cap 1 gajah)
1 camca besar air kapur
sedikit putih telur (kali ini saya cuba menggunakan putih telur pula. Sayang pula nak buang baki tempoh hari.. OK juga kerapuhan nya) 
1/4 camca teh serbuk kunyit
sedikit garam
sedikit air

Bahan B
Minyak secukupnya untuk goreng tenggelam
Ubi keledek secukup nya
1/4 camca teh baking powder

Bahan C


Cara-Cara Menyediakan nya
1. Ubi keledek dikupas kulit dan di hiris nipis. Saya gunakan alat pemotong khas sapert dibawah.



2. Panaskan minyak didalam kuali dan dalam masa yang sama satukan kesemua bahan A dalam mangkuk.
3. Bila minyak panas baru masukkan baking powder kedalam adunan tepung dan ratakan sekali lagi.
4. Celup ubi kedalam tepung dan goreng sehingga keemasan baru diangkat keatas kertas serap minyak.

* Selamat Menjamu Selera ...

1 comment:

  1. As Salam..

    Saya ingin bertanya kat mana saya boleh beli pemotong seperti yg puan pakai?

    ReplyDelete

Powered by Blogger.