Nuffnang

NASI AYAM PENYET ...yang Terlajak Sedap dengan Kremesan Super Renyah dan Bersarang 'Anti Gagal'

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum semua ..


Hujung minggu; 2 hari lepas / hari sabtu, saya telah menyediakan menu istimewa ia-itu Nasi Ayam Penyek untuk hidangan keluarga saya seramai 11 orang. 

Alhamdulillah...
Memang puas hati betul !
AYAM..Texture dan rasa isi ayam yang ter' amat-amat sedap; 
Bahagian luar yang garing dan krup-krap dengan kremesan yang ranggup
didalam dengan isi ayam yang moist dan sebati dengan rempah ratus.
KREMESAN.. yang ter'sangat-sangat ranggup, tahan lama dan amat mudah menyediakan nya.
SAMBAL.. yang penuh terasa lemak, pedas, masam dan masin nya.
TEMPE yang begitu lembut dan amat lemak dan terasa rempah nya.
TAUHU juga saperti tempe begitu lembut dan amat lemak dan terasa rempah nya.
SUP yang mengiurkan selera.
SAYUR Kacang Panjang yang 'fresh ranggup' beli dipasar tani, baru dipetik. ps* Lain kali nak beli lagi sayuran di Pasar Malam Kubang Semang' Segar-segar semua. Terpikat sungguh !

Rugi kalau tak cuba !

KREMESAN
Yang lebih dikenali dengan sebutan 'Krup-Krup' dikalangan ahli keluarga saya atau juga dikenali sebagai crispy.
Setelah masuk kali ke empat mencuba, akhir nya saya telah berjaya menyediakan Kremesan ini
Amat-amat mudah menyedia dan memasak nya
Sungguh-sungguh ranggup
dan yang pasti ....Tahan Lama keranggupan nya !

Pengalaman pertama mencuba beberapa lama dahuluuuuu... menggunakan tepung beras, keranggupan kurang ranggup dan lembut dalam beberapa jam sahaja.
Pengalaman kedua mencuba 2 minggu lepas menggunakan campuran tepung beras dan tepung Ubi Kayu (Tepung Tropika) setelah menonton cara memasak nya melalui Youtiub masih juga tidak berjaya.... 
Dapur penuhhhhh ! dengan percikkan-percikkan minyak semasa menggoreng..
Aduhaiiiiiiiiiii mengeluh dalam hati saja ...............
Buat separuh jalan dan akhir nya saya ambil keputusan bagi kepada 'Tong Sampah'

Alang-alang dapur dah penuh dengan percikan minyak.. saya bancuh lagi satu adunan.
Kali ini saya menggunakan campuran tepung beras dan tepung 'Arrow Root' yang menurut kata penjual tepung ini, ini adalah tepung sagu... 
tapi masih tidak berjaya, walau pon ranggup tetapi tak tahan lama.
emm... mungkin bancuhan saya tidak cukup lengkap atau terlebih cair.

Tidak patah harapan dan semangat .........
Terus-terusan menggodek dan mencari resepi Kremesan saperti 'Dapur Penyek' dan 'Restoren Ayam Penyek Ampang Park' yang ranggup tu.
Akhir nya saya temui resepi Kremesan ini kremesan-super-renyah-dan-bersarang-anti-gagal yang telah berjaya dicuba oleh blogger-blogger Indonesia dan mendapat pujian ramai disana.

Terima Kasih  'Tintin Rayner' untuk resepi Kremesan ini........

Alhamdulillah... 
walaupon tak sama saperti 'Dapur Penyek' dan 'Restoren Ayam Penyek' yang mana texture kremesan mereka 'lebih kasar ' tetapi keranggupan dan ketahanan nya tak boleh disangkal lagi  , menyamai restoren tersebut.
Nak menyediakan pon amat mudah.
Memang saya amat-amat berpuas hati.

Alhamdulillah akhir nya saya berjaya...

Yang menjadi masalah sekarang, susah nak dapatkan tepung sagu ni
Bukan selalu digunakan dalam masakan harian sebab tu tepung ni jarang dijual.
Cuba juga mencari di kedai-kedai mamak.. maklumlah kedai mamak kan ada bermacam-macam tepung dan rempah ratus.. tak ada
Pergi kedai bakeri ditempat saya .. yang ada 'Arrow Root' 
Akhir nya terfikir nak tanya kedai bakeri BAGUS yang bertempat di Kajang.
Saya call... Alhamdulillah ada !
Terus wsap anak saudara.. kebetulan beliau kerap ke KL, jadi saya pesan sebungkus peket kecil dulu.
Takut nak beli banyak... takut tak menjadi pulak... kan rugi
RM 2.10 sahaja untuk  500 g ... emmm OK lah tu tak lah mahal

Jomm kita tengok resepi

AYAM GORENG PENYEK 




Bahan A
2 ekor ayam (setiap ekor 1.5 kg dan dipotong 6 atau 8 ikut kesukaan)
3 helai daun bay
1 batang serai (diketuk lebam)
1 sudu teh serbuk kunyit
1/2 kiub 'pati ayam'
sedikit air (hanya untuk tenggelamkan ayam saja. 4/5 tenggelam pon boleh. Janji ayam boleh masak semasa merebus. Jangan lebih kerana akan membazir rempah rebusan)
sedikit garam

Bahan B (diblend halus)
3 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
5 biji buah keras
2 camca teh lada hitam
2 camca teh ketumbar

Bahan C (Tepung gorengan Ayam)
125 gram Tepung Sagu
2 sudu besar 'penuh' tepung beras 'Campuran' (Cap 1 Gajah. Kalau 3 Gajah untuk kuih-muih)
1 biji kuning telur
250 ml 'air rebusan ayam' (Ambil lebih rempah-rempah rebusan)
1/2 sudu teh baking powder (dicampur semasa nak menggoreng ayam)
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Masukkan kesemua bahan A dan B kedalam periuk dan rebus dengan api sederhana. 
Kalau nak balik-balikkan ayam, pastikan dibalik dengan perlahan dan jangan terlalu kerap untuk mengelakkan ayam hancur. Proses merebus jangan terlalu lama kemungkinan isi ayam akan hancur dan texture menjadi kurang menarik.
3. Jika pasti isi ayam telah masak sampai ketulang, terus di angkat dan asingkan isi ayam dari air rebusan.
* Air rebusan jangan dibuang kerana akan digunakan untuk merebus rempe dan tauhu nanti.

4. Satukan kesemua bahan C dalam bekas yang lain dan ratakan.
5. Panaskan minyak dalam kuali.
6. Apabila minyak sudah panas, baru masukkan baking powder kedalam adunan tepung dan ratakan sekali lagi.
7. Celup ayam kedalam adunan tepung dan goreng. Buat satu persatu.
8. Goreng pula jangan terlalu lama kerana isi ayam telah pon masak. Hanya sekadar nak menggaringkan tepung dibahagian luar sudah mencukupi dan boleh diangkat kedalam penapis yang dilapik dengan tisu penyerap minyak. Angkat juga kremesan dari gorengan ayam.
9. Tabur dengan kremesan semasa dihidangkan.


TEMPE DAN TAUHU PENYEK



Bahan A
4 keping tempe (setiap keping dipotong 6)
4 keping tauhu (setiap keping dipotong 6)

Bahan B
Baki Air rebusan ayam diatas

Bahan C
Baki Tepung gorengan Ayam diatas

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Selepas ayam dikeluarkan dari periuk rebusan (bahan B), masukkan pula tempe dan tauhu.
2. Rebus selama 1/2 jam dengan api yang sederhana supaya rempah ratus meresap dengan sebati.


3. Keluarkan tempe dan tauhu dari periuk dan masukkan kedalam bahan C.
4. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng tempe sehingga ia menjadi sedikit keperangan. Angkat dan toskan atas kertas serap minyak.


KREMESAN SUPER RENYAH DAN BERSARANG



Bahan A
125 gram Tepung Sagu (JANGAN diganti dengan tepung Tropika atau Kanji)
2 sudu besar 'penuh' tepung beras  'Campuran' (Cap 1 Gajah. Kalau 3 Gajah untuk kuih-muih)
200 ml air + 100ml Santan Pekat (saya guna 280 air rebusan ayam + 20 ml santan pekat)
1 biji kuning telur
1/2 sudu teh Double Action Baking Powder (saya masukkan 1 sudu teh Baking Powder biasa) 
2 ulas bawang putih (dicincang halus) * Saya tak masukkan sebab dah campur air rebusan
Kiub ayam * Saya tak masukkan sebab dah campur air rebusan
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Satukan kesemua bahan A (kecuali Baking Powder) diatas sampai rata.

Langkah Langkah Menggoreng
2. Panaskan minyak dalam kuali. Sambil menunggu minyak panas, baru masukan baking powder ke dalam adunan dan kacau sehingga rata.
3. Pastikan minyak sudah benar-benar panas....
Kacau-kacau adunan menggunakan telapak tangan dan ambil adunan dengan tangan dan masukkan ia kedalam kuali. Dan dengan bantuan jari jurai-juraikan ia sambil gerakan tangan secara berputar.

* Jarak tangan dari atas minyak lebih kurang 20-25cm sewaktu proses 'mengurai'
*Ulang 3-4 genggam untuk setiap kali menggoreng. Jika terlalu banyak/penuh takut nanti ia akan melekat antara-satu sama lain. Walau bagaimana pon ia bergantung kepada saiz kuali.
4. Adunan akan menyebar memenuhi kuali saperti berikut

4. Biarkan ia sedikit mengeras sebelum angkat hujungnya dan terus lipat 2 atau 4 (terpulang).
Jangan sekali-kali mengacau atau 'menguis' selagi ia belum mengeras kerana akan menyebabkan ia melekat antara satu sama lain dan tidak akan 'bersarang'.

5. Setelah melipat, perlahan kan api sedikit supaya ia masak dengan sekata.
6. Goreng sehingga warna keperangan dan agak-agak dah masak boleh lah diangkat.
7. Letakkan ia dalam penapis yang berasalaskan kertas serap minyak.
* Biarkan sejuk seketika sebelum masukkan kedalam bekas yang bertutup untuk tahan lebih lama.

8. Besarkan sedikit api dan PASTIKAN minyak betul-betul panas, dan ulang langkah 3 sehingga habis adunan.

2 Foto dibawah adalah dari ehsan 'Tintin Rayner'



SAMBAL PENYEK 'LEMAK'


Bahan A
Minyak untuk menggoreng
8 biji cili merah
6 ulas bawang putih
20 biji cili padi merah
3 biji bawang besar (belah 4)
5 biji tomato segar (belah 2)
1 keping tempe (jika tempe bersaiz besar boleh lah gunakan separuh sahaja. Tak perlu banyak)
1 genggam ikan bilis
2 inci belacan (sebesar 2 ibu jari)

Bahan B
sedikit minyak untuk menumis
Jus dari 3 biji limau kasturi
1/2 kiub ikan bilis
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng kesemua bahan A diatas. (Saya masukkan kesemua sekali kerana nak cepat).
2. Agak-agak yang mana dah layu sedikit terus diangkat.
Kebiasaan nya tempe dan ikan bilis lambat sedikit, yang lain sekejap sahaja.
3. Bahan-bahan yang telah digoreng diatas akan ditumbuk supaya ia nampak kepingan-kepingan bawang, cili dll.
Tapi saperti yang saya katakan tadi kerana nak cepat, saya terus blend. Dah tu terlajak pulak sampai hancur semua. Walau bagaimanapon ia tetap sedap.
4. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis kesemua bahan-tumbuk/blend tadi. Masukkan bahan B yang lain dan masak sehingga ia pecah minyak dan menjadi pekat.


SUP AYAM PENYET



Bahan A
Tulang/Kaki/Leher Ayam
Air secukup nya
1 inci halia (dihiris nipis)
3 ulas bawang putih (dihiris nipis)
1 kiub 'pati ayam'
sedikit garam

Bahan B
Daun sup
Bawang Goreng

Cara Cara Menyediakan Nya 
1. Panaskan air dalam periuk sehingga mendidih.
2. Terus perlahankan api sekecil boleh dan masukkan Tulang/Kaki/Leher Ayam dan tutup periuk dengan tudung.
3. Biarkan ia masak secara perlahan sehingga kuah hampir mendidih semula.
4. Terus masukkan halia, bawang putih, kiub ayam dan garam. Biarkan selama 5 minit boleh lah diangkat.
5. Tabur dengan bahan B sebelum dihidangkan.


SAYUR SEGAR BUGAR



Kubis
Kacang Panjang
Timun

* Selamat Menjamu Selera ...




No comments:

Powered by Blogger.