Sila Click sini ya... Terima Kasih !

LEMPENG Pisang Kelapa Jagung........ yang lembut dan menyelerakan


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua ...

Beberapa hari lepas saya beli 1/2 sikat pisang
bagi separuh pada kakak saya
tinggal separuh lagi untuk saya
sehari makan sebiji...sebiji  
tu pon tak habis 
masih ada lagi 4 biji
dah beberapa hari dok dalam bakul atas meja makan
makin lama... hari hari makin ranum
jadi pindahkan ke dalam peti sejuk
simpan lagi 3 hari
buka peti ais je ..nampak pisang
buka peti ais je ..nampak pisang
masuk hari ke 4 baru keluar dari peti ais, baru buat lempeng 
tunggu mud datang dulu
hehehe ...

adoii...
sedap pula lempeng ni....lembut, manis, lemak, masin !
dah lah buat sikit ja
cukup lah sorang sekeping ... 

lain kali nak buat lagi

Bahan A
4 biji pisang emas (<> 150 gram)
30 gram tepung gandum
10 gram gula putih
sedikit garam

Bahan B (Inti)
1 cawan sedikit kelapa parut (yang putih)
1/2 tongkol jagung (rebus dahulu)
sedikit garam

Bahan C
1/2 pelepah daun pisang (dibersihkan/dilap) 

Cara-Cara Memasak
1. Lenyek kan pisang dan gaulkan bersama bahan A.
2. Gaulkan bahan B biar rata.
3. Panaskan kuali leper
4. Letakkan daun pisang dan sendukkan adunan A keatas daun pisang dan ratakan. Jangan terlalu penuh.
5. Ambil sejemput inti dan letakkan ditengah (tidak perlu diratakan)
6. Lipat 2 daun pisang itu.
7. Balikkan lempeng setelah bahagian bawah sedikit keperangan.

* Selamat menjamu selera ...



4 comments:

  1. nampak sedap sangat tuh. ok buat la jugak mlm nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah sedap Adda ! Texture lempeng yang lembut dan berlemak

      Delete
  2. Kabare FHA... geram tengok biji2 jagung tu...rasa nak kutip ngap masuk molot hew... hihiii...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.