BUNGA AIR Celup Tepung


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua ..

memang dah lama juga tak makan lauk ikan bunga air
biasa nya saya rebus letak serai, halia, bawang dan cili merah saja,
sebab suka sangat hirup kuah ikan yang manis tu..

tapi baru-baru ni anak menakan hantarkan sepinggan bihun goreng 'bawang besar'
dalam pinggan tu diletakkan beberapa ekor ikan celup tepung ni
awal nya saya ingatkan pisang goreng
ya lah.. bihun tu pedas.. makan dengan goreng pisang manis ... sedap juga
gigit sikit.. ehh bukan pisang !
gigit lagi... ehh ikan celup tepung !
sedap nya !

esok nya apa lagi..
korek-korek resepi..
ah ! simple ja
kata nya 'Mak Cik AH' selalu masak

Jom kita try test...sedap makan panas-panas
tepung nya ranggup
isi ikan pula lembut di dalam

Bahan A
30 gram Ikan Bunga Air (Anggaran 40 ekor)

Bahan B
1 cawan Tepung beras (paras rata)
1 biji telur ayam (yg bersaiz kecil)
2 camca makan air kapur
1 sudu teh perencah 'Hilal' (paras rata)
1 biji cili padi (dihiris halus).. saya tambah
1/2 sudu teh lada hitam (ditumbuk halus).. saya tambah
sedikit garam
sedikit kunyit
sedikit air

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Satukan kesemua bahan B. Tambahkan air sedikit sedikit untuk mendapat kepekatan yang dikehendaki.
* bancuhan saya lebih pekat dari Goreng Pisang supaya tepung dapat bersalut cantik pada ikan

2. Panaskan minyak dalam kuali, Celupkan ikan kedalam tepung dan goreng dalam minyak yang panas.

* Selamat menjamu selera ...

No comments:

Powered by Blogger.