CREAMY CHICKEN MUSHROOM SOUP ... Menu berbuka puasa hari Arafah . Jom tonton YOUTUBE !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Rasa nya masih belum terlambat mengucapkan Selamat menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada umat Islam semua dan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan.

Kepada yang bekerja tentu bestkan dapat cuti 5 hari sederet.
Boleh bayangkan betapa gembira nya saya dulu kalau dapat bercuti panjang begini.

Tapi....
Walau pon bercuti, kebiasaan nya hati masih dipejabat, teringat kan projek yang dipertanggung jawap dan diamanahkan, harus disiapkan dalam waktu yang ditetapkan.

Lagi-lagi bila kes cuti mengejut saperti hari isnin ni, Cuti yang tidak terdapat dalam kalender Malaysia.

Teringat, dulu siap bersilat bagai.
Macam-macam silat semua saya keluarkan.
Maklum nak 'cater' kes sebegini dalam system, cuti yang tak dirancang, yang tak diduga.

Ada juga user yang tak mahu menambah kerja memikirkan kes yang jarang berlaku.
Tapi saya dengan cara saya, walau dibawa kepihak atasan ketika itu saya hadapi dan sama-sama berbincang.
Jangan diambil mudah.

Alhamdulillah...
System yang dibangunkan 'Inhouse' telah sedia menghadapi kemungkinan berlaku.

OK.....
Hari ini saya nak berkongsi menu berbuka saya dan keluarga
Biasa nya saya akan masak simple-simple sahaja.

Cukup dengan CREAMY CHICKEN MUSHROOM SOUP yang dimakan bersama bun kentang yang dibeli di tesco.
Bun kentang ini biasa nya saya akan potong kepada 3 bahagian dan disapu dengan sedikit butter dan dibakar hingga keperangan dan ranggup.

Memang berselera saya berbuka ...



Jomm kita tengok resepi

Bahan A
1 camca besar ButterCup
1 biji bawang besar Holland (dipotong kecil)
3 camca besar tepung gandum
1 liter air
250 ml susu segar
1 camca kecil lada putih biji (ditumbuk)
1 ketul dada ayam (dipotong kecil)
10 kuntum cendawan segar (dicarik)
1 camca kecil Chicken Gravy Mix 'Knorr'
1/2 kiub pati ayam
Sedikit Garam
1 camca kecil 'Mix Herbs'

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Cairkan butter didalam kuali.
2. Masukkan bawang besar dan dikacau sehingga layu.
3. Masukkan tepung gandum. Terus mengacau hingga warna tepung sedikit bertukar menanda kan ia telah masak.
4. Masukkan air dan aduk sehingga tepung tiada lagi tepung yang berketul.
5. Masukkan lada putih, isi ayam, susu segar, Chicken Gravy Mix, pati ayam dan ratakan. Tutup kuali dan masak dengan api perlahan hingga sup mula mendidih.
6. Masukkan cendawan dan mix herba. Sebatikan dan masak hingga kuah kembali mendidih.
7. Siap untuk dihidangkan.

* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.