NASI DAGING KENDURI ... campuran 2 jenis beras menjadikan nasi nya amat seroi. Jom tonton YOUTUBE !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Hari ini saya nak belanja resepi NASI DAGING ala KENDURI.

Saya dimaklumkan oleh anak saudara yang tinggal di sebelah rumah, yang nasi yang sedang saya tanak ini amat harum saperi nasi kenduri
Terbau-bau apabila ditiup angin ke rumah.
Itu belum makan lagi tu !
huhuhuh !!!

Ya lah kan..
Selalu nya  orang yang sedang masak mana lah nak terbau.
Sama juga kalau nak tahu sedap atau tak masakan kita, kena beri orang lain rasa. Kita yang sedap masak selalu nya deria rasa masakan sendiri kurang sikit.

Untuk kali ini saya tidak menggunakan beras brasmathi, maklum dah kehabisan stok.
Kebetulan pula masih ada lagi baki 'Beras Rebus' yang saya beli tak berapa lama dulu, jadi saya campurkan beras ini sedikit bersama beras biasa.
Hasil nya nasi saya seroi sebiji-sebiji.

Untuk makluman,  'Beras Rebus' yang saya maksudkan ini bukan beras yang direbus sendiri ya...
Ia adalah sejenis beras saperti berasmathi, tetapi yang ini tidak berkanji langsung.
Saya beli beras ini dah lama yang mana keinginan ketika itu nak mencuba dan merasai beras ini, maklum apabila makan nasi beriani yang disediakan oleh caterer ternama,  nasi nya amat lembut dan lerai sebutir-sebutir.
Jadi saperti biasa saya akan buat beberapa andaian dan percubaan sendiri.
Kepada yang nak berdiet dicadangkan elok makan beras ini.

Tetapi jika yang suka makan nasi berkanji seelok nya sukatan campuran nya hanya lah 1/4 sahaja dah mencukupi.

OK... Entry seterus nya nanti saya akan kongsikan resepi SAMBAL KERISIK SUNGGUH SUNGGUH SEDAP ...yang tak pernah cukup !!!!
yang dimakan dengan nasi daging ini.

Jom tonton dan jangan lupa subscribe Youtube saya ya........ supaya anda tidak ketinggalan !

Banyak yang boleh diperbaiki dalam penyediaan video supaya ia lebih menarik,...



Bahan A
3 cawan beras biasa
1 cawan 'Beras Rebus'

Bahan B
1 kilo tulang atau 1/2 kilo daging
Air secukup nya untuk merebus
* Air rebusan daging yang akan digunakan nanti adalah 6 1/2 cawan yang mana 1/2 cawan akan berkurang apabila kuah mendidih ketika memasak nasi.

Bahan C
1 1/2 camca besar minyak sapi 'GheeBlend'
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 kuntum bunga lawang
2 inci kulit kayu manis
4 kuntum buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih

Bahan D
2 helai daun pandan (disiat dan disimpul)
2 helai daun salam
1 batang serai (diketuk)
1 camca kecil rempah sup
1/2 camca teh kunyit serbuk

Bahan E
Sedikit garam
1/3 kiub Perasa daging/ayam
1 camca kecil lada hitam (biarkan sebiji sebiji)
sedikit kismis hitam

Bahan F
Daun Sup
Bawang Goreng

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Tulang direbus sehingga daging pada tulang lembut. Kita akan menggunakan air nya sahaja.
Daging nya kita akan cecah dengan 'SAMBAL KERISIK SUNGGUH SUNGGUH SEDAP ...yang tak pernah cukup !!'saya akan kongsi nanti.

2. Panaskan minyak sapi dalam periuk 'Rice Cooker'.
3.Tumis bahan C sehingga wangi.
4. Kemudian masukkan bahan D dan terus mengacau sehingga bawang betul-betul layu dan rempah yang dimasukkan sedikit garing.
5. Masukkan air rebusan daging, dan bahan E (kecuali kismis). Tutup tudung rice cooker dan masak hingga mendidih.
* Pastikan jangan dibiarkan mendidih terlalu lama kerana air rebusan akan berkurang dan menjadikan nasi sedikit keras kerana kekurangan air.
6. Masukkan beras (Saya tidak merendam beras kerana saya menggunakan beras biasa. Tetap jika menggunakan berasmathi seelokknya direndam 1/2 jam terlebih dahulu) dan kismis. Kacau untuk sebatikan.
7. Tutup kembali tudung rice cooker dan biar hingga nasi masak. Apabila suis bertukar ke warm mode. Biarkan 5 minit sebelum digembur 'ala-kadar sahaja'.
8. Tutup semula  tudung rice cooker dan biar selama 10-15 minit supaya nasi masak dengan sempurna.

9. Sebelum makan tabur dengan bahan F.

* Selamat Menjamu Selera ...

* FHA Selemak Santan

No comments:

Powered by Blogger.