SIRAP PUCUK PISANG ... Akan menjadi pujaan kepada yang merasai nya !

Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Salam Ramadhan semua...

Hari ini saya nak kongsi salah satu sirap dari beberapa jenis yang telah saya sediakan untuk Hari Lebaran saya...ia-itu 'Sirap Pucuk Pisang'.
Sirap yang menjadi kegemaran saya dan sesiapa juga yang pernah merasai nya akan teringat-ingat akan keenakan dan keharuman aroma sirap ini.

Dah beberapa tahun saya menyediakan sirap ini untuk tetamu yang berkunjung.
Kalau dulu semasa openhouse di office, pernah beberapa kali saya bawa untuk untuk kawan-kawan.

Bahan-bahan nya amat mudah didapati...Gula, Pewarna dan Pewangi Pisang 'Starbrand'.
Dan yang menjadi rahsia nya, saya menggunakan daun pandan yang amat banyak semasa menyediakan sirap ini.

Gambar Arkib ...



Pernah dulu ada kawan cuba menyediakan sendiri setelah merasai di office, tetapi hasil nya tidak saperti yang diinginkan.
Kemudian baru diajukan kepada saya akan hasil nya jauh amat berbeza.
emm.. patutlah guna 2,3 helai dau pandan mana lah nak wangi.
Lain kali tanya dulu atau boleh layari blog saya ini cari resepi nya...
Tak ada rahsia-rahsia ponnn

Juga jangan ambil mudah menggantikan daun pandan dengan 'pewangi' daun pandan.
Juga anda akan mendapat rasa yang berbeza...

Ada juga yang suka menambahkan soda kedalam campuran sirap yang menjadikan rasa nya berbeza.
Tapi saya tetap suka rasa keaslian nya..

Kali ini Pokok Pandan siapa pula yang menjadi mangsa ?
Maklum pokok pandan saya dah kureng...
Haaa.......
Pokok rumah sebelah !
Rumah kakak saya lah tu
Maklum pokok nya tembun-tembun
Habis 1 perdu saya kerjakan
hahaha...
Nasib lah kau pokok!



Bahan A
2 kilo Gula putih
20-30 helai daun pandan (dikoyak-koyakkan)
1 botol air biasa
Beberapa titis pewarna hijau
Beberapa titis pewangi/perasa 'Pisang Star Brand'

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Masukkan kesemua bahan A kecuali pewangi, kedalam periuk dan masak sehingga gula larut dan daun pandan betul-betul layu.
2. Angkat dan biarkan sirap sejuk sedikit, ~ 30 minit, baru dimasukkan pewangi 'Pisang Star Brand'.    (Jika sirap terlalu panas, aroma pisang akan berkurangan)


2 comments:

  1. Assalam, sedap ini...boleh cuba nanti, daun pandan boleh minta dengan mertua, tepi rumah dia merimbun.

    ReplyDelete
  2. singgah ramadhan

    https://belogs.blogspot.my/

    follower 184

    ReplyDelete

Powered by Blogger.