A

A

MASAK LEMAK CILI API 'PUCUK PAKU & UBI KEMILI' .. Dah sedap, bertambah-tambah sedap !!!




Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua ...

Kepada yang bekerja, selamat bekerja
Yang dok rumah tu pon kerja juga kan... kerja rumah. Sapu sampah, kemas rumah, basuh baju, basuh pinggan, memasak dan macam-macam lagi lah.

Yang rasa-rasa kurang sihat tu kena makan ubat dan kena banyak berehat.
Maklumlah sekarang cuaca tak menentu, kejap panas kejap hujan kan.

Hari ini nak masak apa ya ?
Emm tak tau lagi lah...tak fikir lagi

Pasai sat gi nak ke bank sat
Ada masalah sikit...
Duit yang ditransfer dari BSN ke tabung Haji tak masuk-masuk.
Hari ni dah 15 hari....

Mengikut kata... maklumat yang dicapture oleh pegawai bertugas tak dapat dibaca oleh system dipihak yang satu lagi tu yang telah di naiktaraf menyebabkan 'proses tentusah' menolah transaksi yang dibuat.
4 hari menunggu dari hari transaksi tak masuk-masuk, akhir nya saya terpaksa berhubung sendiri dengan 2 pihak yang berkenaan dicawangan, di Ibu Pejabat, di Penang dan di Kuala Lumpur untuk memastikan tindakan diambil.

Maklumlah manusia ni berbeza-beza cara bekerja kan.
Kalau kita asyik menunggu saja, bila tiba tarikh yang diberikan masih tak berjalan...
Ini berdasarkan pengalaman ...

Jadi saya mengambil initiatif call sendiri setiap hari bertanyakan progress
Alhamdulillah pada sabtu lepas kata nya akan diproses malam tu.
Terima Kasih kepada pegawai-pegawai yang menguruskan nya.
Hari ni nak pi chek sat.
Lepas tu buat pindahan manually lah... senang cerita

OK...
Hari ni nak share resepi MASAK LEMAK CILI API 'PUCUK PAKU & UBI KEMILI
Entry tertunggak ni
Jangan marah yeee....

Menu ni saya sediakan bulan lepas
A.k.a hujung tahun lah tu !
Masa tu tengah musim ubi kemili atau ubi keling
Saya masak dengan pucuk paku

Semua orang tahu yang masak lemak rasa nya memang dah sedapkan !
Tapi bili digabungkan dengan ubi kemili ini, aroma nya sedikit berlainan dan bertambah-tambah sedap.
Kalau terjumpa ubi ini, boleh masak sebegini lagi
Kena tunggu musim nya kan..........

Jommmm !!!
Moh kita kedapur ..........



Bahan A
1 ikat sayur Pucuk Paku
1 helai daun kunyit (dihiris lebar)
2 tangkai atau 4 helai daun limau purut (dikoyak)

Bahan B
sedikit minyak untuk menumis
2 batang serai (diketuk lebam)
1 inci halia (diketuk lebam)
1 inci lengkuas (diketuk lebam)

Bahan C (di blend halus)
25 biji cili padi hijau
5 biji cili padi merah (untuk lebih pedas)
1 inci kunyit hidup
sedikit air (sekadar membolehkan cili dikisar)

Bahan D
2 cawan santan pekat
1 cawan santan cair
1 mangkuk udang hidup (dibuang kepala)
1/2 mangkuk ikan bilis (ditumbuk lebam)
2 keping asam gelugor
sedikit garam

Cara-Cara Menyediakan nya
1. Pucuk paku di asingkan batang dan daun nya, kemudian dibersihkan.
2. Panaskan minyak didalam periuk dan tumis kesemua bahan B dan C sehingga terbit aroma. Goreng sehingga bawang menjadi betul-betul layu dan hampir garing.
3. Terus masukkan kesemua bahan D, batang pucuk paku dan perlahankan api.
4. Masak sehingga kuah mula mendidih kembali baru dimasukkan daun pucuk paku, daun kunyit dan daun limau purut.
5. Teruskan memasak sehingga kuah kembali mendidih dan pucuk paku lembut dan bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

* FHA Selemak Santan

2 comments:

  1. Best nyer...,masak sendiri puas hati. Jimat lagi sedap.

    ReplyDelete
  2. Selalu buat kita terlior... menyampah!

    ReplyDelete

Powered by Blogger.