CUCUR KODOK DURIAN ... mudah dan sedap !


Bismillahirrohmanirrohim
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua..
Salam Jumaat kepada semua sahabat se agama.

Semalam akak buat CUCUR KODOK DURIAN

Akak tau mesti hampa kata... 
'alaaaaa... cok kodoq pon nak post kat blog, macam lah tak tau sangat !

Ikut suka akak lah hahaha..

Coq-kodok ni nampak ja macam senang.
campak-campak pisang, tepung, gula dan sedikit garam dalam bekas !
gaul-gaul, ramas-ramas pisang tu
dah siap untuk goreng

Betul tu, akak setuju sangat !

Tapi kan ...
kadang tu,  bahan yang sama, cara yang sama, tapi bila siap digoreng jadi lembik, penyet,
kadang tu keras tapi tak lah sampai keras 'kedekong'

Kena juga tahu sukatan
keranuman pisang
dan jenis tepung juga mempengaruhi 'kejadian' cucoq kita

Untuk kali ini akak tambah durian
tak banyak cuma seulas kerana kebetulan isi durian ini berisi tebal jadi dah mencukupi 
cucuq bila dimasukkan durian, memang susah sikit ia nak naik gebu, jadi jangan risau... 
janji cucoq kita lembut, sedap dan tak lembek penyek !

Berbalik pada durian
sekarang ni ramai dah sedia maklum dengan 'demam durian'
akak pon tak ketinggalan
sekali hadap akak boleh habiskan 2 bji...hahaha
risau juga tu

Jomm..........


Bahan A
250 gram pisang emas ranum (~12 biji)
110 gram tepung gandum 'Cap Sauh'
3/4 camca besar 'penuh' gula putih
1-3 ulas durian (bergantung kepada ketebalan isi. Dibuang biji)
1/2 camca teh baking powder
1/2 camca teh Sodium bikarbonat
Sedikit garam

Bahan B
Minyak secukupnya untuk goreng tenggelam

Cara-Cara Menyediakan nya
1.Satukan kesemua bahan A dalam bekas, ramas sehingga pisang hancur dan sebati. Perap selama 15 minit supaya gula sebati dalam bancuhan

2. Panaskan minyak dalam kuali.
3. Basahkan hujung jari. Jemput adunan tepung dan goreng sehingga ke coklatan.
4. Angkat dan masukkan dalam penapis/pinggan yang beralas 'kertas tissu dapur' untuk serap minyak lebihan.

5. Sedap makan ketika suam-suam.
Copyright © 2018. All rights reserved  FHA Selemak Santan http://intai-intaidapurfha.blogspot.my

No comments:

Powered by Blogger.